Wydane w roku 1610 „Concerti ecclestastici" powstały w atmosferze zainicjowanych przez kompozytorów florenckich przemian stylu muzycznego dążących do podporządkowania muzyki wyrazowi tekstu słownego. Giovanni Paolo Cima, mało dziś znany mediolański kapelmistrz, zapisał się w historii owych przemian jako autor pierwszej w historii wydanej drukiem sonaty triowej. Jego opracowania, zwłaszcza tekstów Pieśni nad Pieśniami, nawiązują do stylu madrygałowego, w umiarkowany sposób korzystając z polifonii i w subtelny sposób używając dźwiękowego malarstwa. W zbiorze koncertów kościelnych znajdujemy także utwory brata kompozytora Giovanniego Andrea Cimy, organisty licznych mediolańskich kościołów, o którym niewiele dziś wiemy, jednak jego zachowane kompozycje wskazują na podobnie wielki talent. Giovanni Paolo zmarł w 1630 podczas epidemii dżumy, tzw. Wielkiej Plagi Mediolanu, która zabiła wówczas ponad jedną czwartą mieszkańców. Z tego samego okresu pochodzą ostatnie wzmianki o Giovannim Andrea.