Kodeks Wrocławski ma kapitalne znaczenie dla renesansowej kultury muzycznej Wrocławia i Śląska. Jako jeden z dwóch (obok Śpiewnika Głogowskiego) zachowanych w całości rękopisów śląskich jest jednak źródłem jak dotąd słabo znanym. Badania nad nim nie były szeroko zakrojone, nie doczekał się także kompletnego wydania współczesnego. Z tego też powodu wykonano dotąd jedynie bardzo nieliczne utwory pochodzące z Kodeksu. A przecież nie sposób przecenić znaczenia rękopisu z końca XV w., zawierającego ponad 90 obszernych kompozycji wielogłosowych, z których duża część sygnowana jest nazwiskami wielkich kompozytorów tego czasu! Wiele z nich to unikatowe kompozycje mistrzów śląskich. Kunsztowny repertuar, którego najprawdopodobniej używała kapela wrocławskiej Katedry przed ponad połową tysiąclecia, zabrzmi ponownie w wykonaniu zespołu Ars Cantus.
Tomasz Dobrzański
Zespół Ars Cantus: Monika Wieczorkowska - sopran Aldona Bartnik - sopran Radosław Pachołek - alt Maciej Gocman - tenor Piotr Karpeta - bas Robert Pożarski - kantor Tomasz Dobrzański - kierownictwo artystyczne |
W grudniu 2012 ukazała się nowa płyta poświęcona muzyce wrocławskiej. Jest to „Musica Gratulatoria - muzyka na ceremonie ślubne z wrocławskich druków XVI i XVII wieku” Znalazły się na niej kompozycje przeznaczone na uroczystości ślubne wrocławskich mieszczan pochodzące z przełomu wieków XVI i XVII. Jako oprawa pełnych przepychu ceremonii utwory te pisane były z niezwykłym kunsztem przez wrocławskich kompozytorów i wydawane w oficynach wrocławskich drukarzy w postaci pięknych druków ulotnych. Teksty tych utworów korzystają w większości z "Pieśni nad pieśniami", znajdujemy też wśród nich wyrafinowane przykłady poezji opartej na starożytnych wzorach łacińskich. Zarówno muzyka jak i poezja stanowią tu świadectwo wysokiej kultury ówczesnego mieszczaństwa wrocławskiego. Płyta zawiera także tańce z obu zbiorów Hessenów wydanych drukiem we Wrocławiu, stanowiących, poprzez swe imponujące rozmiary, jedną z najważniejszych europejskich kolekcji tanecznych swego czasu.
Monika Wieczorkowska - sopran Radosław Pachołek - alt Maciej Gocman - tenor Piotr Karpeta - bas Tomasz Dobrzański - flet prosty, szałamaja, dudy, kierownictwo artystyczne Paweł Iwaszkiewicz - flet prosty, szałamaja Marek Nahajowski - flet prosty, szłamaja Arkadiusz Wróblewski - flet prosty Anna Śliwa - skrzypce barokowe Teresa Piech - skrzypce barokowe, altówka Ewa Prawucka - pozytyw, regał Tomasz Głuchowski - klawesyn Henryk Kasperczak - teorba Julia Kosendiak - viola da gamba Szymon Józefowski - dulcjan Jacek Muzioł - instrumenty perkusyjne |
W roku 2010 ukazała się płyta "Petrus Wilhelmi de Grudencz" zawierająca nagrania muzyki Piotra z Grudziądza. Znalazły się na niej utwory ze źródeł czeskich, polskich i niemieckich. Najbardziej interesujące są, po raz pierwszy wykonane współcześnie, utwory z rękopisu Ms 1084 Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku. Wykonawcy: Monika Wieczorkowska – sopran Piotr Olech – alt Maciej Gocman – tenor Piotr Karpeta – bas Tomasz Dobrzański – flet prosty, mandora, szałamaja, kierownictwo artystyczne Marek Nahajowski – flet prosty, szałamaja Michał Micker – fidel Ewa Prawucka – pozytyw Marek Żwirdowski – puzon |
We wrześniu 2005 roku, w Mauzoleum Piastów Śląskich we Wrocławiu nagraliśmy płytę "Musica Divina – utwory z rękopisu Krasińskich" (SACD, BeArTon). Znajdujący się na niej repertuar pochodzi z rękopisu III 8054 Biblioteki Narodowej (znanego jako Kras 52). Rękopis ten zawierają kunsztowne kompozycje, świadczące o wysokim poziomie naszej rodzimej twórczości kompozytorskiej i sztuki wykonawczej w XV wieku. Wśród zapisanych utworów znajdują się zwłaszcza części mszalne, laudy, utwory w formie ballad i pieśni będące kontrafakturami. Zwraca uwagę duże zróżnicowanie stylistycznie, niewątpliwie charakterystyczne dla terenów Europy Środkowej wieku XV. Dominuje trzygłosowa polifonia burgundzka i ars subtilior, reprezentowana przez najwybitniejszych jej przedstawicieli – Johannesa Ciconię, Nicolę Zachariasa i innych kompozytorów włoskich i francuskich o światowej sławie. Ważny dla historii muzyki polskiej jest znakomity repertuar sygnowany nazwiskami kompozytorów polskich: Mikołaja z Radomia i Mikołaja z Ostroroga. Wykonawcy: Monika Wieczorkowska – sopran Piotr Olech – alt Maciej Gocman – tenor Burkard Wehner – baryton Piotr Karpeta – bas Tomasz Dobrzański – flet prosty, mandora, kierownictwo artystyczne Anna Śliwa – fidel Michał Micker – fidel Ewa Prawucka – pozytyw |
W sierpniu 2004 roku ukazałą się płyta "Musica Figurata - najdawniejsze zabytki muzyki wielogłosowej na Śląsku" (DUX). znajduje się na niej muzyka z rękopiśmiennych źródeł śląskich – francuska ars nova z fragmentu rękopisu z Żagania, śląskie cantiones pochodzące z rękopisów z Wrocławia i Zielonej Góry, utwory z tabulatury organowej wrocławskiego klasztoru Dominikanów, wielogłosowość frankoflamandzka z Kodeksu Wrocławskiego i Śpiewnika Głogowskiego. Nagrania dokonaliśmy w Mauzoleum Piastów Śląskich przy ul. Nankiera we Wrocławiu. Wykonawcy: Monika Wieczorkowska – sopran Piotr Olech – alt Maciej Gocman – tenor Piotr Karpeta – bas Tomasz Dobrzański – flet prosty, mandora, kierownictwo artystyczne Joanna Kostylew – fidel Anna Śliwa – fidel Kazimierz Pyzik– viola da gamba Ewa Prawucka – pozytyw |
W lutym roku 2003 w Dużym Studiu Polskiego Radia Wrocław nagraliśmy płytę „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”(CD Accord). Na płycie znajduje się różnorodny repertuar wykonywany w przeszłości w naszym mieście – od tańców i popularnych pieśni, poprzez domowe muzykowanie protestanckie, aż do pełnej przepychu muzyki towarzyszącej wielkim wydarzeniom politycznym i ceremoniom kościelnym. Są to utwory, które wyszły spod piór najważniejszych wrocławskich kompozytorów i zostały wydane drukiem w oficynach wrocławskich drukarzy. Płyta „Musica rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku” została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną roku 2003. W ciągu 2003 ukazało się na jej temat szereg entuzjastycznych recenzji. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2003. Wykonawcy: Monika Wieczorkowska – sopran Maciej Gocman – tenor Piotr Karpeta – bas Tomasz Dobrzański – flet prosty, szałamaja, kierownictwo artystyczne oraz Jarosława Walczak-Prus - sopran Piotr Olech – alt Burkard Wehner – baryton Paweł Iwaszkiewicz – flet prosty, flet traverso, szałamaja Marek Nahajowski – flet prosty Anna Śliwa – skrzypce barokowe, fidel Joanna Kostylew - altówka Paweł Muzyka – viola da gamba Kazimierz Pyzik – viola da gamba, violone Milena Dobroć – lutnia renesansowa, arcylutnia, gitara renesansowa Ewa Prawucka – pozytyw Natalia Sitarz - klawesyn |
W listopadzie 2002 roku zespół Ars Cantus nagrał Suitę staropolskich kolęd w opracowaniu Waldemara Wróblewskiego. Dochód ze sprzedaży płyty przeznaczony był na pomoc dzieciom. Wykonawcy: Waldemar Wróblewski – clavinowa Yamaha-P80 Ars Cantus: Monika Wieczorkowska – sopran Maciej Gocman – tenor Piotr Karpeta – bas Tomasz Dobrzański – bombardy, flety proste, kierownictwo artystyczne oraz: Jarosława Walczak-Prus – sopran Jacek Wisłocki – tenor Jarosław Kawałko – tenor Łukasz Kazanecki – bas Agnieszka Pstrokońska – perkusja, marimba Yamaha |