FONOGRAFIA


  • kodeks_wroclawski_20150930_1791851711
  • kodeks_wroclawski_spis_20150930_1966281280
Kodeks Wrocławski ma kapitalne znaczenie dla renesansowej kultury muzycznej Wrocławia i Śląska. Jako jeden z dwóch (obok Śpiewnika Głogowskiego) zachowanych w całości rękopisów śląskich jest jednak źródłem jak dotąd słabo znanym. Badania nad nim nie były szeroko zakrojone, nie doczekał się także kompletnego wydania współczesnego. Z tego też powodu wykonano dotąd jedynie bardzo nieliczne utwory pochodzące z Kodeksu. A przecież nie sposób przecenić znaczenia rękopisu z końca XV w., zawierającego ponad 90 obszernych kompozycji wielogłosowych, z których duża część sygnowana jest nazwiskami wielkich kompozytorów tego czasu! Wiele z nich to unikatowe kompozycje mistrzów śląskich. Kunsztowny repertuar, którego najprawdopodobniej używała kapela wrocławskiej Katedry przed ponad połową tysiąclecia, zabrzmi ponownie w wykonaniu zespołu Ars Cantus.


Tomasz Dobrzański


Zespół Ars Cantus:
Monika Wieczorkowska - sopran
Aldona Bartnik - sopran
Radosław Pachołek - alt
Maciej Gocman - tenor
Piotr Karpeta - bas
Robert Pożarski - kantor
Tomasz Dobrzański - kierownictwo artystyczne

  • musica_gratulatoria_20130215_1309098730
  • musica_gratulatoria-spis_20130307_1627196296
W grudniu 2012 ukazała się nowa płyta poświęcona muzyce wrocławskiej. Jest to „Musica Gratulatoria - muzyka na ceremonie ślubne z wrocławskich druków XVI i XVII wieku” Znalazły się na niej kompozycje przeznaczone na uroczystości ślubne wrocławskich mieszczan pochodzące z przełomu wieków XVI i XVII. Jako oprawa pełnych przepychu ceremonii utwory te pisane były z niezwykłym kunsztem przez wrocławskich kompozytorów i wydawane w oficynach wrocławskich drukarzy w postaci pięknych druków ulotnych. Teksty tych utworów korzystają w większości z "Pieśni nad pieśniami", znajdujemy też wśród nich wyrafinowane przykłady poezji opartej na starożytnych wzorach łacińskich. Zarówno muzyka jak i poezja stanowią tu świadectwo wysokiej kultury ówczesnego mieszczaństwa wrocławskiego. Płyta zawiera także tańce z obu zbiorów Hessenów wydanych drukiem we Wrocławiu, stanowiących, poprzez swe imponujące rozmiary, jedną z najważniejszych europejskich kolekcji tanecznych swego czasu.

Monika Wieczorkowska - sopran
Radosław Pachołek - alt
Maciej Gocman - tenor
Piotr Karpeta - bas
Tomasz Dobrzański - flet prosty, szałamaja, dudy, kierownictwo artystyczne
Paweł Iwaszkiewicz - flet prosty, szałamaja
Marek Nahajowski - flet prosty, szłamaja
Arkadiusz Wróblewski - flet prosty
Anna Śliwa - skrzypce barokowe
Teresa Piech - skrzypce barokowe, altówka
Ewa Prawucka - pozytyw, regał
Tomasz Głuchowski - klawesyn
Henryk Kasperczak - teorba
Julia Kosendiak - viola da gamba
Szymon Józefowski - dulcjan
Jacek Muzioł - instrumenty perkusyjne

  • petrus_wilhelmi_de_grudencz_20130215_1512892159
  • petrus_wilhelmi_de_grudencz-spis_20130307_1909997940
W roku 2010 ukazała się płyta "Petrus Wilhelmi de Grudencz" zawierająca nagrania muzyki Piotra z Grudziądza. Znalazły się na niej utwory ze źródeł czeskich, polskich i niemieckich. Najbardziej interesujące są, po raz pierwszy wykonane współcześnie, utwory z rękopisu Ms 1084 Biblioteki Uniwersyteckiej w Lipsku.

Wykonawcy:
Monika Wieczorkowska – sopran
Piotr Olech – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas
Tomasz Dobrzański – flet prosty, mandora, szałamaja, kierownictwo artystyczne
Marek Nahajowski – flet prosty, szałamaja
Michał Micker – fidel
Ewa Prawucka – pozytyw
Marek Żwirdowski – puzon


  • musica_divina_20130215_2086505677
  • musica_divina-spis_20130307_1152657788
We wrześniu 2005 roku, w Mauzoleum Piastów Śląskich we Wrocławiu nagraliśmy płytę "Musica Divina – utwory z rękopisu Krasińskich" (SACD, BeArTon). Znajdujący się na niej repertuar pochodzi z rękopisu III 8054 Biblioteki Narodowej (znanego jako Kras 52). Rękopis ten zawierają kunsztowne kompozycje, świadczące o wysokim poziomie naszej rodzimej twórczości kompozytorskiej i sztuki wykonawczej w XV wieku. Wśród zapisanych utworów znajdują się zwłaszcza części mszalne, laudy, utwory w formie ballad i pieśni będące kontrafakturami. Zwraca uwagę duże zróżnicowanie stylistycznie, niewątpliwie charakterystyczne dla terenów Europy Środkowej wieku XV. Dominuje trzygłosowa polifonia burgundzka i ars subtilior, reprezentowana przez najwybitniejszych jej przedstawicieli – Johannesa Ciconię, Nicolę Zachariasa i innych kompozytorów włoskich i francuskich o światowej sławie. Ważny dla historii muzyki polskiej jest znakomity repertuar sygnowany nazwiskami kompozytorów polskich: Mikołaja z Radomia i Mikołaja z Ostroroga.

Wykonawcy:
Monika Wieczorkowska – sopran
Piotr Olech – alt
Maciej Gocman – tenor
Burkard Wehner – baryton
Piotr Karpeta – bas
Tomasz Dobrzański – flet prosty, mandora, kierownictwo artystyczne
Anna Śliwa – fidel
Michał Micker – fidel
Ewa Prawucka – pozytyw


  • musica_figurata_20130215_1777961506
  • musica_figurata-spis_20130307_1921896863
W sierpniu 2004 roku ukazałą się płyta "Musica Figurata - najdawniejsze zabytki muzyki wielogłosowej na Śląsku" (DUX). znajduje się na niej muzyka z rękopiśmiennych źródeł śląskich – francuska ars nova z fragmentu rękopisu z Żagania, śląskie cantiones pochodzące z rękopisów z Wrocławia i Zielonej Góry, utwory z tabulatury organowej wrocławskiego klasztoru Dominikanów, wielogłosowość frankoflamandzka z Kodeksu Wrocławskiego i Śpiewnika Głogowskiego. Nagrania dokonaliśmy w Mauzoleum Piastów Śląskich przy ul. Nankiera we Wrocławiu.

Wykonawcy:
Monika Wieczorkowska – sopran
Piotr Olech – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas
Tomasz Dobrzański – flet prosty, mandora, kierownictwo artystyczne
Joanna Kostylew – fidel
Anna Śliwa – fidel
Kazimierz Pyzik– viola da gamba
Ewa Prawucka – pozytyw


  • musica_rediviva_20130215_2030754530
  • musica_rediviva-spis_20130307_1028392859
W lutym roku 2003 w Dużym Studiu Polskiego Radia Wrocław nagraliśmy płytę „Musica Rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku”(CD Accord). Na płycie znajduje się różnorodny repertuar wykonywany w przeszłości w naszym mieście – od tańców i popularnych pieśni, poprzez domowe muzykowanie protestanckie, aż do pełnej przepychu muzyki towarzyszącej wielkim wydarzeniom politycznym i ceremoniom kościelnym. Są to utwory, które wyszły spod piór najważniejszych wrocławskich kompozytorów i zostały wydane drukiem w oficynach wrocławskich drukarzy. Płyta „Musica rediviva z wrocławskich druków muzycznych XVI i XVII wieku” została uhonorowana Wrocławską Nagrodą Muzyczną roku 2003. W ciągu 2003 ukazało się na jej temat szereg entuzjastycznych recenzji. Płyta otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2003.

Wykonawcy:
Monika Wieczorkowska – sopran
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas
Tomasz Dobrzański – flet prosty, szałamaja, kierownictwo artystyczne

oraz

Jarosława Walczak-Prus - sopran
Piotr Olech – alt
Burkard Wehner – baryton
Paweł Iwaszkiewicz – flet prosty, flet traverso, szałamaja
Marek Nahajowski – flet prosty
Anna Śliwa – skrzypce barokowe, fidel
Joanna Kostylew - altówka
Paweł Muzyka – viola da gamba
Kazimierz Pyzik – viola da gamba, violone
Milena Dobroć – lutnia renesansowa, arcylutnia, gitara renesansowa
Ewa Prawucka – pozytyw
Natalia Sitarz - klawesyn


  • suita_staropolskich_koled_20130215_2098815397
  • suita_staropolskich_koled-spis_20130307_1866576195
W listopadzie 2002 roku zespół Ars Cantus nagrał Suitę staropolskich kolęd w opracowaniu Waldemara Wróblewskiego. Dochód ze sprzedaży płyty przeznaczony był na pomoc dzieciom.

Wykonawcy:
Waldemar Wróblewski – clavinowa Yamaha-P80
Ars Cantus:
Monika Wieczorkowska – sopran
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas
Tomasz Dobrzański – bombardy, flety proste, kierownictwo artystyczne
oraz:
Jarosława Walczak-Prus – sopran
Jacek Wisłocki – tenor
Jarosław Kawałko – tenor
Łukasz Kazanecki – bas
Agnieszka Pstrokońska – perkusja, marimba Yamaha