Kultura muzyczna wrocławskich kościołów ewangelickich.
Kształtowanie tradycji i muzyczna ekumenia
Die Musikkultur der evangelischen Kirchengemeinden in Breslau. Gestaltung ihrer Tradition und die musikalische Ökumene
Wrocław / Breslau, 11-13 IX 2017
Program / Programm
Poniedziałek, 11 IX 2017
Oratorium Marianum, pl. Uniwersytecki 1
13.00 Powitanie gości i otwarcie konferencji
13.20 Gunter Kennel (Berlin)
Wykład wprowadzający / Eröffnungsvortrag
14.00-15.15 Sesja I
Ks. Adam Malina (Katowice)
Pieśni Marcina Lutra w śląskich śpiewnikach ewangelickich XIX i XX wieku
Die Lieder Martin Luthers in schlesischen evangelischen Gesangbüchern
des 19. und 20. Jahrhunderts
Szymon Paczkowski (Warszawa)
Music at the Lutheran court chapel in Dresden in the time of Bach
Muzyka w zamkowej kaplicy luterańskiej w Dreźnie w czasach Bacha
Janka Petocova (Bratislava)
Four Centuries of Musical Culture in the Evangelical Lutheran Church Community
in Levoča/Leutschau (1544–1944)
Hudobná kultúra Evanjelickej cirkvi a. v. v Levoči v perspektíve štyroch
storočí (1544–1944)
15.15-15.45 Przerwa / Pause
15.45-17.30 Sesja II
Stefan Aderhold (Berlin)
Die Musikgeschichte der Friedenskirche zu Schweidnitz im Spannungsfeld
der Ökumene
Historia muzyki Kościoła Pokoju w Świdnicy w świetle ekumenii
Agnieszka Drożdżewska (Wrocław)
Wrocławski kompozytor i kantor kościoła Św. Marii Magdaleny Karl Wilhelm Schlechthaupt (1736-1805) i jego nieznana „Kantata wielkanocna" ze zbiorów dawnej biblioteki zamkowej w Oleśnicy
Karl Wilhelm Schlechthaupt (1736-1805) - composer and cantor of St. Maria Magdalena Church in Wrocław and his unknown "Easter cantata" from the collection of former ducal library in Oleśnica.
Grzegorz Joachimiak (Wrocław)
Muzykalia gminy protestanckiej kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu
w kontekście nieznanego katalogu Emila Hillera
Die Musiksammlung der evangelischen Gemeinde an der St. Maria Magdalena Kirche in Breslau im Kontext des unbekannten Katalogs von Emil Hiller
Ludmiła Sawicka (Wrocław)
Kolekcja muzyczna Johanna Carla Pohsnera przechowywana w zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego
Die Musiksammlung von Johann Carl Pohsner aus der Universitätsbibliothek
in Warschau
19.00 Koncert „Et expecto resurrectionem“ – Narodowe Forum Muzyki
Wtorek, 12 IX 2017
Sala konferencyjna Kamienicy pod Aniołami, ul. Kazimierza Wielkiego 31-33
9.30-11.00 Sesja III
Bogusław Raba (Wrocław)
Opracowania chorału protestanckiego w śląskiej muzyce organowej XIX w. Aspekty techniczno-kompozytorskie, stylistyczne oraz warstwa symboliczna
Die Bearbeitungen des protestantischen Chorals in der schlesischen Orgelmusik
des 19. Jahrhunderts. Technisch-kompositorische und stilistische Aspekte wie auch ihre symbolische Dimension
Michał Kocot (Kraków)
Organiści wrocławskich kościołów ewangelickich pierwszej połowy XIX wieku – przeciętni muzycy czy wybitni twórcy?
Organisten an den evangelischen Kirchen in Breslau in der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts – durchschnittliche Musiker oder herausragende Künstler?
Ulrich Hutter-Wolandt (Berlin)
Die Orgelbauten der Hofkirche und das kirchenmusikalische Leben
in der reformierten Gemeinde zu Breslau zwischen 1750 und 1945
Budowa organów w kościele zamkowym oraz życie muzyczne wrocławskiej gminy reformowanej we Wrocławiu w latach 1750-1945
11.00-11.30 Przerwa / Pause
11.30-12.30
Andrzej Prasał (Bystrzyca Kłodzka)
Organy kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu na przestrzeni dziejów
Die Orgel in der St. Maria Magdalena Kirche in Breslau im Laufe der Geschichte
Ks. Franciszek Koenig (Opole)
Ponadkonfesyjny model pracy śląskich budowniczych organów w XIX i w pocz. XX w. na przykładzie wrocławskiego organmistrza Moritza Roberta Müllera oraz organmistrzów górnośląskich: Carla Volkmanna oraz Ernsta Kurzera.
Überkonfessionelles Modell des Wirkens von schlesischen Orgelbauern im 19. und zu Beginn des 20. Jahrhunderts am Beispiel der Werkstatt von Moritz Robert Müller aus Breslau und den oberschlesischen Orgelbauanstalten von Carl Volkmann und Ernst Kurzer
13.00 Odsłonięciu tablicy pamiątkowej dedykowanej Adolfowi Hessemu
Enthüllung der Adolf Hesse Gedenktafell
Muzeum Architektury, ul. Bernardyńska 5
Koncert Cantores Minores Wratislavienses, dyrygent - Piotr Karpeta, pozytyw - Marek Pilch
13.45-15.30 Przerwa / Pause
15.30-17.30 Sesja IV
Antonio Chemotti (Warszawa)
Valentin Triller’s Ein Schlesich singebüchlein (Wrocław 1555)
„Ein Schlesisch Singebüchlein“ Valentina Trillera (Wrocław 1555)
Paulina Halamska (Warszawa)
Martin Jan czy Tobias Zeutschner? Kwestia autorstwa siedemnastowiecznej śląskiej pieśni pasyjnej „Du großer Schmerzensmann" (Evangelisches Gesangbuch 87).
Martin Jan oder Tobias Zeutschner? Frage nach dem Verfasser des schlesischen Passionsliedes „Du großer Schmerzensmann“ (Evangelisches Gesangbuch 87)
Katarzyna Spurgjasz (Warszawa)
Reception of Lutheran compositions in recatholicised churches of Silesia - the case of Tobias Zeutschner's songs in Joannes Chrysostomus Zalaski's music collection
Pieśni Tobiasa Zeutschnera w kolekcji muzykaliów Joannesa Chrysostomusa Zalaskiego – przykład recepcji utworów ewangelickich w rekatolizowanych kościołach Śląska
Aleksandra Wróblewska (Wrocław)
The Organization of Musical Life in St. Bernardine’s Church in Wrocław during the First Century after the Reformation
Organizacja życia muzycznego kościoła św. Bernardyna we Wrocławiu w pierwszym stuleciu po Reformacji
19.00 Samuel Kummer (Drezno)
Koncert organowy / Orgelkonzert
Kościół Opatrzności Bożej, ul. Kazimierza Wielkiego 29
Środa, 13 IX 2017
Instytut Muzykologii UWr (sala 208), ul. Szewska 36
9.30-11.00 Sesja V
Zlatica Kendrová (Bratislava)
Quellen der evangelischen Kirchenmusik in den Sammlungen des SNM-Musikmuseums in Bratislava
Pramene evanjelickej cirkevnej hudby v zbierkach SNM-Hudobneho muzea v Bratislave
Vladimir Manaš (Brno)
Nicolaus Zangius (d. 1617) and his sacred motets between Moravia and Silesia
Nicolaus Zangius (zm. 1617) i jego motety sakralne pomiędzy Morawami a Śląskiem
Tomasz Jeż (Warszawa)
The Music Collection of Daniel Sartorius from St Elisabeth Gymnasium in Wrocław
Muzyczna kolekcja Daniela Sartoriusa z Gimnazjum św. Elżbiety we Wrocławiu
11.00-11.30 Przerwa / Pause
11.30-13.00 Sesja VI
Christian Leitmeir (Oxford)
Die protestantische Anverwandlung des Choral in der Breslauer Liturgie
des 16. Jahrhundert
Adaptacyjne przekształcenie chorału w XVI-wiecznej liturgii protestanckiej we Wrocławiu
Allan Scott (Oklahoma, USA)
Simon Lyra und die lutherische Liturgie in der zweiten Hälfte des ersten Jahrhunderts der Reformation in Wroclaw
Simon Lyra i liturgia luterańska w drugiej połowie pierwszego stulecia reformacji we Wrocławiu
Barbara Przybyszewska-Jarmińska (Warszawa)
Music written for the Roman Catholic environment adapted in the middle of 17th century to the needs of St Mary Magdalena’s church in Wrocław
Muzyka komponowana dla środowisk katolickich i jej adaptacje dla kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu z połowy XVII wieku
13.00-15.00 Przerwa / Pause
15.00-17.00 Sesja VII
Bartosz Jagiełło (Wrocław)
„Concertus gratulatorius” Sebastiana Lemlego w kontekście sytuacji społeczno-politycznej Wrocławia 1 poł. XVII wieku
„Concertus gratulatorius” von Sebastian Lemle im gesellschaftlich-politischen Kontext in Breslau der ersten Hälfte des 17. Jahrhunderts
Dawid Ślusarczyk (Wrocław)
Muzyka Friedricha Wilhelma Bernera (1780-1827) w ramach obchodów 300. rocznicy Reformacji we Wrocławiu
Die Musik von Friedrich Wilhelm Berner (1780-1827) während der Feierlichkeiten in Breslau zum 300. Jahrestag der Reformation
Joanna Subel (Wrocław)
Muzyka w kościele św. Elżbiety w pierwszej połowie XX wieku w świetle zachowanych materiałów archiwalnych
Musik in der St. Elisabeth Kirche in der ersten Hälfte des 20. Jahrhunderts anhand der erhalten gebliebenen Archivalien
Remigiusz Pośpiech (Wrocław)
Muzyczna ekumenia jako specyficzny rys kultury muzycznej Wrocławia
Musikalische Ökumene als eine typische Eigenschaft der Musikkultur in Breslau
17.00 Dyskusja i podsumowanie / Schlussdiskussion
20.00 Koncert „500-lecie Reformacji“ / „500. Jahrestag der Reformation”
Kościół św. Elżbiety / St Elisabeth Kirche