Missa pro Mundi - kontynuacja tematycznego cyklu koncertowego, ukazującego Mszę jako gatunek muzyczny od X w. do dzisiaj

Utworzono: poniedziałek, 04, kwiecień 2022 13:36


Wrocławscy Kameraliści w ramach dotacji celowej ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego”, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca realizują następujące zadanie:

Missa pro Mundi - kontynuacja tematycznego cyklu koncertowego, ukazującego Mszę jako gatunek muzyczny od X w. do dzisiaj

Przedmiotem zadania jest realizacja i udostępnienie bezpłatne dwóch koncertów online, stanowiących kontynuację rozpoczętego w 2021 roku projektu Missa pro Mundi, w ramach którego pragniemy ukazać szerokiej gamie odbiorców piękno, ponadczasowość, uniwersalizm oraz inne wartości niesione przez gatunek muzyczny, jakim jest Msza - od najstarszych zabytków muzycznych takich jak Missa Notre Dame, aż po współczesną formę gatunku.

Każda z części jest pomyślana jako prezentacja stylu muzycznego oraz techniki wykonawczej danej epoki. Ukazuje różnorodność form, technik wykonawczych oraz składów, w jakich Msze były wykonywane. Prezentuje Mszę jako utwór w odmiennych obrządkach wyznaniowych. Przedstawia wybitne, choć często mało znane utwory. Zestawienie ze sobą różnych kompozytorów daje szanse porównania i konfrontacji odmiennych koncepcji twórczych oraz technik komponowania. Program poszczególnych części cyklu koncertowego został tak dobrany, żeby zadowolić gusta wytrawnych melomanów, a jednocześnie być przystępnym i zachęcającym dla mniej wyrobionego słuchacza. Dodatkowo każdy koncert jest opatrzony wstępem oraz omówieniem poszczególnych kompozycji. Ten element ma stanowić pomoc i ułatwienie dla grupy odbiorców, którzy zaczynają przygodę z muzyką poważną oraz uzupełnieniem wiedzy dla doświadczonych słuchaczy.
Realizacja projektu w formule online stwarza dodatkowe możliwości wyeksponowania i prezentacji poszczególnych miejsc, w zdecydowanej większości historycznych i zabytkowych, w których koncerty będą wykonywane.
Najwyższy poziom artystyczny wykonania koncertów oraz całościowej realizacji projektu, wpłynie niewątpliwie na zwiększenie zainteresowania kulturą wyższą wśród szerokiego grona odbiorców. Nowoczesna forma projektu z wykorzystaniem różnorodnych środków przekazu, dzięki swojej atrakcyjnej formule, umożliwi dostęp do słuchaczy, którzy na koncert fizycznie by się nie wybrali - na przykład młodzież, osoby starsze oraz niepełnosprawne.

Koncerty realizowane w ramach projektu:

„Chorał i motet-najstarsze muzyczne zabytki sakralne"
pierwszy koncert (część trzecia cyklu)
realizacja w dniach 16-18.06.2022r. w Bazylice kolegiackiej Narodzenia Najświętszej Marii Panny w Wiślicy
w wykonaniu męskiego kwartetu wokalnego „Stoltzer Ensemble'' w składzie:

Radosław Pachołek - alt
Maciej Gocman - tenor
Piotr Karpeta - baryton
Rafał Chalabala - bas
z gościnnym udziałem
Burkarda Wehnera - kantora

W programie:

Graduał Wiślicki X wiek
Thomas Stoltzer - Missa Duplex, Magnificat


„Skarby Kodeksu Wrocławskiego"
drugi koncert (część czwarta cyklu)
realizacja w dniach 25-27.10.2022r. w Archikatedrze św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu
w wykonaniu:
zespołu muzyki dawnej „Ars Cantus" w składzie:

Monika Wieczorkowska - śpiew
Aleksandra Joanna Hanus - śpiew
Radosław Pachołek - śpiew
Maciej Gocman - śpiew
Piotr Karpeta - śpiew
Rafał Chalabala - kantor
Tomasz Dobrzański - kierownictwo artystyczne

W programie:

Kodeks Wrocławski XV wiek - Missa Anonima II
Super Ripam Jordanis, Miranda Nimis


Kwota dofinansowania: 84 000 zł
Całkowita wartość zadania: 106 600 zł