AKTUALNOŚCI
Ars Cantus online
- Szczegóły
- Utworzono: środa, 30, grudzień 2020 11:55
Szanowni Słuchacze!
Serdecznie zapraszamy Państwa na nasze premierowe wykonanie „Muzyki na Boże Narodzenie z XV - wiecznych źródeł polskich i śląskich”.
Koncert, zarejestrowany 12.12.2020 r. w Sali Wielkiej wrocławskiego ratusza, udostępnimy dla Państwa na kanale You Tube Wrocławscy Kameraliści,
w dniu 30.12.2020 r. o godz. 18 i będzie on już dostępny na stałe.
w dniu 30.12.2020 r. o godz. 18 i będzie on już dostępny na stałe.
Link do tego wydarzenia zamieścimy również na naszym fanpage’u Ars Cantus
i na stronie internetowej www. kameralisci.pl.
i na stronie internetowej www. kameralisci.pl.
Staropolska muzyka na Boże Narodzenie znana jest przede wszystkim
z XVI-wiecznych kancjonałów. Renesansowe 4 głosowe pieśni pojawiające się w programach koncertowych pochodzą z Kancjonałów Staniąteckich, bibliotek Czartoryskich, Kórnickiej, Piotra Artomiusza, etc. w dużej części wydanych
w monumentalnej edycji „Kolęd Staropolskich” z roku 1966.
z XVI-wiecznych kancjonałów. Renesansowe 4 głosowe pieśni pojawiające się w programach koncertowych pochodzą z Kancjonałów Staniąteckich, bibliotek Czartoryskich, Kórnickiej, Piotra Artomiusza, etc. w dużej części wydanych
w monumentalnej edycji „Kolęd Staropolskich” z roku 1966.
Bardzo mało znane są utwory wcześniejsze, pochodzące z wieku XV, stylistycznie związane z tradycją średniowieczną oraz nurtem polifonii określanym jako wielogłosowość środkowoeuropejska. Wiąże się to
z pewnością z niedostatecznym zaawansowaniem badań nad źródłami, które częstokroć zachowane są fragmentarycznie, a tym bardziej z trudnością wykonania zawartych w nich utworów.
z pewnością z niedostatecznym zaawansowaniem badań nad źródłami, które częstokroć zachowane są fragmentarycznie, a tym bardziej z trudnością wykonania zawartych w nich utworów.
Projekt nasz ma na celu poszerzenie znajomości najwcześniejszej muzyki związanej z Bożym Narodzeniem. W kręgu naszych zainteresowań znajduje się wielogłosowa muzyka pochodząca z krakowskiego środowiska uniwersyteckiego zapisana w rękopisie Kj 3464 Biblioteki Jagiellońskiej (ok. 1420-30), znanym jako rękopis Jana z Jasionnej. Zabytek ów stwarzał badaczom duże trudności interpretacyjne ze względu na szkicowy i niedokładny charakter zapisów muzycznych. Jest to bowiem rodzaj notatnika muzycznego prowadzonego przez różne osoby, najwyraźniej do celów praktycznych, być może związanych z udziałem studentów w śpiewie kościelnym. Rękopis zawiera szereg dwugłosowych utworów z tekstami bożonarodzeniowych. Utwory te zbliżone są do cantio – gatunku reprezentatywnego dla środkowoeuropejskiej polifonii schyłku średniowiecza, którego liczne przykłady znajdujemy zwłaszcza na Śląsku.
Ze Śląska pochodzą niewielkie fragmenty rękopiśmienne zawierające muzykę w podobnym stylu. Jest to m. in. rękopis z Zielonej Góry lub rękopis Mikołaja Menczelliniego. Również tu pojawiają się utwory z tekstami
o tematyce bożonarodzeniowej.
o tematyce bożonarodzeniowej.
Ze wspomnianym stylem muzyki wielogłosowej wiąże się ściśle osoba Piotra z Grudziądza, który jako kompozytor działał w Polsce i krajach sąsiednich. Ze względu na ponadnarodowy charakter jego twórczości i na podstawie licznych świadectw jej recepcji w Polsce sięgnęliśmy także po jedną z jego cantiones.
Muzykę wczesnego renesansu reprezentuje w naszym programie Śpiewnik Głogowski, spisany ok. 1480 r. Choć niewątpliwie trudno łączyć to źródło bezpośrednio z polską kulturą muzyczną owego czasu, to fakt pojawiania się w nim owego powszechnego środkowoeuropejskiego stylu, może świadczyć o szerszym niż tylko śląskie oddziaływaniu tego źródła.
Muzykę samego końca wieku XV reprezentuje natomiast Kodeks Wrocławski, niezwykle obszerne źródło zawierające opracowania wielogłosowe utworów liturgicznych, a także utwory bez tekstu mające cechy muzyki instrumentalnej. Charakter repertuaru Kodeksu Wrocławskiego doskonale reprezentują, znajdujące się w naszym programie, niezwykle efektowne opracowanie Dies est letitiae oraz instrumentalne O admirabile commercium.
Tomasz Dobrzański
Zespól Ars Cantus w składzie:
Monika Wieczorkowska – sopran
Aleksandra Hanus – sopran
Radosław Pachołek – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas, lira korbowa
Tomasz Dobrzański – flet podłużny, citola, douçaine
Agnieszka Obst-Chwała – fidel
Ewa Prawucka – pozytyw
Monika Wieczorkowska – sopran
Aleksandra Hanus – sopran
Radosław Pachołek – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas, lira korbowa
Tomasz Dobrzański – flet podłużny, citola, douçaine
Agnieszka Obst-Chwała – fidel
Ewa Prawucka – pozytyw
Zapraszamy!
Ars Cantus