

FONOGRAFIA - Kodeks Wrocławski
Strona 2 z 8
Kodeks Wrocławski ma kapitalne znaczenie dla renesansowej kultury muzycznej Wrocławia i Śląska. Jako jeden z dwóch (obok Śpiewnika Głogowskiego) zachowanych w całości rękopisów śląskich jest jednak źródłem jak dotąd słabo znanym. Badania nad nim nie były szeroko zakrojone, nie doczekał się także kompletnego wydania współczesnego. Z tego też powodu wykonano dotąd jedynie bardzo nieliczne utwory pochodzące z Kodeksu. A przecież nie sposób przecenić znaczenia rękopisu z końca XV w., zawierającego ponad 90 obszernych kompozycji wielogłosowych, z których duża część sygnowana jest nazwiskami wielkich kompozytorów tego czasu! Wiele z nich to unikatowe kompozycje mistrzów śląskich. Kunsztowny repertuar, którego najprawdopodobniej używała kapela wrocławskiej Katedry przed ponad połową tysiąclecia, zabrzmi ponownie w wykonaniu zespołu Ars Cantus.
Tomasz Dobrzański
Zespół Ars Cantus: Monika Wieczorkowska - sopran Aldona Bartnik - sopran Radosław Pachołek - alt Maciej Gocman - tenor Piotr Karpeta - bas Robert Pożarski - kantor Tomasz Dobrzański - kierownictwo artystyczne |