image2 image1

AKTUALNOŚCI

Święta uciecha duszy, Wrocław 1657



Tytuł koncertu:
Święta uciecha duszy, Wrocław 1657
- pieśni Angelusa Silesiusa z muzyką Georga Josepha

Wykonawcy:
zespół Ars Cantus
w składzie:
Aleksandra Hanus – sopran
Monika Wieczorkowska – sopran
Radosław Pachołek – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas
Maciej Kończak – lutnia
Mateusz Kowalski – viola da gamba
Ewa Prawucka – pozytyw organowy
Tomasz Dobrzański – kierownictwo artystyczne, flet podłużny

Czas i miejsce:
Wrocław / Tytuł koncertu:
Święta uciecha duszy, Wrocław 1657
- pieśni Angelusa Silesiusa z muzyką Georga Josepha

Wykonawcy:
zespół Ars Cantus
w składzie:
Aleksandra Hanus – sopran
Monika Wieczorkowska – sopran
Radosław Pachołek – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Karpeta – bas
Maciej Kończak – lutnia
Mateusz Kowalski – viola da gamba
Ewa Prawucka – pozytyw organowy
Tomasz Dobrzański – kierownictwo artystyczne, flet podłużny

Czas i miejsce:
Wrocław / Ratusz / Sala Wielka

Czas:
26 października 2024, sobota, godz. 18:00

Wstęp wolny!

Literacka spuścizna Johannesa Schefflera – Angelusa Silesiusa (1624 –1677), zwanego w języku polskim Aniołem Ślązakiem, niewątpliwie jest jednym z cenniejszych klejnotów skarbca kultury tworzonej na Śląsku w XVII w. Poeta należy do ścisłej czołówki śląskich autorów epoki baroku. Mniej znane są muzyczne opracowania jego pieśni, które wydane zostały jako jednogłosowe melodie z akompaniamentem basowym. Zgodnie z praktykami muzycznym epoki wykonania owych pieśni nie ograniczały się do wersji jaką prezentują ich zapisy. Improwizacja i szybkie adaptacje muzyki dla dostępnych aktualnie wykonawców były codziennością w barokowym muzykowaniu. Pragniemy w naszym koncercie przedstawić poezję Angelusa Silesiusa w oprawie muzycznej, jaką mogła cieszyć się w swoich czasach, korzystając z technik wielogłosowych i towarzyszenia instrumentalnego. Na koncercie zabrzmią utwory zawarte w zbiorze „Święta uciecha duszy albo duchowne pieśni pasterskie zakochanej w swym Jezusie psyche” wydanym we Wrocławiu w 1657 r. W trzech księgach „Świętej uciechy” pieśni (jest ich 120) ułożone są w kolejności odpowiadającej historii życia Jezusa, aż po jego Wniebowstąpienie. Historia owa jest kontemplowana przez Psyche, czyli duszę, jego oblubienicę. Zgodnie ze stylem epoki pieśni owe mają taneczny charakter, większość oparta jest na najmodniejszych wówczas tańcach – pawanie i galiardzie.